T S Eliot biografi
- Carl Lindblom
- 22 feb.
- 3 min läsning
Uppdaterat: 6 mars
Thomas Stearns Eliot föddes den 26 september 1888 i St. Louis, Missouri, USA, i en familj av framstående intellektuella och akademiker. Hans far, Henry Ware Eliot, var en framgångsrik affärsman, medan hans mor, Charlotte Champe Stearns Eliot, var poet och socialaktivist. Familjen härstammade från New England och hade djupa rötter i den amerikanska kulturella och akademiska traditionen. Redan från unga år visade Eliot en ovanlig begåvning för språk och litteratur. Han växte upp i en stimulerande intellektuell miljö och hade tillgång till en omfattande boksamling, där han fördjupade sig i klassiska och moderna verk.
Eliot började sin formella utbildning vid Smith Academy i St. Louis, där han utmärkte sig inom ämnen som latin, grekiska och franska. Redan som tonåring kom han i kontakt med fransk poesi, framför allt symbolisterna, vilket skulle få ett djupgående inflytande på hans egen litterära stil. Efter sin examen från Smith Academy 1905 inledde han sina studier vid Harvard University. Han studerade filosofi, litteratur och språk och blev snart en av de mest framstående studenterna vid universitetet. Under denna tid blev han särskilt intresserad av Dantes Den gudomliga komedin och Arthur Symons The Symbolist Movement in Literature, som introducerade honom till europeisk modernism.

Efter sin grundexamen 1909 stannade Eliot kvar vid Harvard för att bedriva vidare studier i filosofi. Han började också skriva dikter och publicerade några av sina första alster i studenttidningar. Hans akademiska intresse ledde honom till en djupgående studie av den indiske filosofen och mystikern Sri Aurobindo samt den tyske idealisten Immanuel Kant. Under denna period formades hans tankevärld, och han började ifrågasätta den amerikanska traditionen och lockades alltmer av europeisk kultur.
1910 reste Eliot till Paris, där han studerade vid Sorbonne och kom i kontakt med den avantgardistiska litterära och konstnärliga scenen. Han inspirerades av den franska symbolismen och den italienska renässansen, och hans erfarenheter i Paris fördjupade hans förståelse av modern poesi. Han återvände till Harvard 1911 för att påbörja en doktorandutbildning i filosofi, men hans intresse för akademisk karriär började avta.
1914 fick han ett stipendium för att studera vid Merton College i Oxford, och samma år reste han till England. Det var en avgörande vändpunkt i hans liv. Första världskriget bröt ut kort efter hans ankomst, och han bestämde sig för att stanna i England istället för att återvända till USA. Han lärde känna den inflytelserika poeten Ezra Pound, som snabbt insåg hans potential och blev hans mentor. Pound hjälpte honom att etablera sig i den engelska litterära världen och uppmuntrade honom att publicera sina dikter.
1915 publicerade Eliot dikten The Love Song of J. Alfred Prufrock, som blev en milstolpe i modernistisk poesi. Dikten, som skildrar en alienerad och osäker protagonist som reflekterar över sin egen otillräcklighet, bröt radikalt med den romantiska och viktorianska traditionen. Med sin experimentella form, fragmenterade struktur och djupa psykologiska insikter blev den en av modernismens första stora verk. Samma år gifte sig Eliot med den brittiska författaren och dansösen Vivienne Haigh-Wood, ett äktenskap som skulle bli stormigt och präglat av både passion och tragedi.
Under de följande åren arbetade Eliot som lärare och banktjänsteman samtidigt som han fortsatte att skriva poesi och litteraturkritik. 1922 publicerade han sitt mästerverk The Waste Land, en av 1900-talets mest betydelsefulla dikter. The Waste Land var ett djärvt och fragmenterat verk som speglade den existentiella krisen och desillusionen efter första världskriget. Med sina referenser till mytologi, religion och litteratur samt sin innovativa form och språkbehandling, omdefinierade dikten modern poesi.
Vid sidan av sitt arbete som poet blev Eliot en inflytelserik essäist och litteraturkritiker. Hans texter om tradition och individualitet, särskilt essän Tradition and the Individual Talent (1919), formulerade en ny syn på litterär skapelse och kanon. Han argumenterade för att varje ny dikt och varje nytt konstverk måste förstås i relation till den litterära traditionen som helhet.
På 1920-talet konverterade Eliot till anglikanismen och blev brittisk medborgare 1927. Hans andliga sökande ledde honom till en mer konservativ och klassicistisk syn på litteratur och samhälle. Denna utveckling reflekterades i hans senare poesi, särskilt i Ash Wednesday (1930) och Four Quartets (1943), där han utforskar teman som tro, tid och evighet.
Under 1930- och 1940-talen utvecklade Eliot även sin karriär som dramatiker. Hans mest framstående pjäser, inklusive Murder in the Cathedral (1935) och The Cocktail Party (1949), kombinerade klassiska och moderna teman och fick stor framgång på brittiska och amerikanska scener. Han blev en central gestalt i den anglosaxiska litterära världen och belönades 1948 med Nobelpriset i litteratur för sitt enastående bidrag till modern poesi.
Efter sin första hustrus död 1947 gifte sig Eliot 1957 med sin sekreterare Valerie Fletcher, ett äktenskap som gav honom personlig lycka under hans sista år. Han fortsatte att skriva och föreläsa fram till sin död den 4 januari 1965. Hans arv lever vidare genom hans inflytande på både modern poesi och litterär teori.
Comments