top of page

Steven Spielberg biografi

Steven Spielberg föddes den 18 december 1946 i Cincinnati, Ohio, som son till Arnold Spielberg, en elektroingenjör inom datorindustrin, och Leah Posner, en konsertpianist och restaurangägare. Han växte upp i en judisk familj med stark kulturell identitet, vilket kom att prägla hans liv och filmskapande. Under sin barndom flyttade familjen flera gånger, från Ohio till New Jersey och därefter till Phoenix, Arizona. Det var under denna period som Spielbergs intresse för film föddes, starkt influerad av de äventyrsfilmer och serier han såg på tv och bio.


Redan som barn visade han en passion för berättande och skapade sina första filmer med hjälp av sin fars 8mm-filmkamera. Vid 12 års ålder gjorde han sin första amatörfilm, en kort krigsfilm där han regisserade sina vänner i scener med leksakssoldater och pyroteknik. Han blev snart besatt av att göra filmer och använde varje möjlighet att experimentera med kameran. Vid 13 års ålder vann han sin första prisbelönta film, "Escape to Nowhere", en 40-minuters krigsfilm inspirerad av hans fars berättelser från andra världskriget.

Steven Spielberg 1993, foto GianAngelo Pistoia, licens Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
Steven Spielberg 1993, foto GianAngelo Pistoia, licens Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Under tonåren fortsatte Spielberg att utveckla sitt filmskapande. Hans mest ambitiösa ungdomsprojekt var den 140 minuter långa science fiction-filmen "Firelight", som han gjorde vid 16 års ålder. Filmen, inspirerad av klassiska sci-fi-filmer och berättelser om UFO:n, visades på en lokal biograf i Phoenix och tjänade in en liten summa pengar. Även om filmen senare gick förlorad, anses den vara en föregångare till hans senare succé "Närkontakt av tredje graden".


Spielbergs barndom präglades också av svårigheter, särskilt hans föräldrars skilsmässa. Uppbrottet mellan hans föräldrar påverkade honom djupt och blev ett återkommande tema i många av hans filmer, där frånvarande eller ofullständiga fadersfigurer ofta spelar en central roll. Under denna period blev han också medveten om sin judiska identitet på ett sätt som han tidigare inte hade reflekterat över. Han utsattes för antisemitism i skolan, vilket gjorde honom till en outsider och stärkte hans vilja att skapa och berätta historier som kunde ge honom en känsla av kontroll över sin omgivning.


Efter att ha avslutat high school sökte Spielberg till University of Southern California’s School of Cinematic Arts, men han blev nekad inträde flera gånger på grund av sina medelmåttiga betyg. I stället började han studera vid California State University, Long Beach. Parallellt försökte han ta sig in i filmindustrin genom att spendera tid på Universal Studios, där han smög sig in på inspelningar och lärde sig genom att observera professionella filmskapare i arbete.


Hans stora genombrott kom när han vid 20 års ålder gjorde en 26-minuters kortfilm med titeln "Amblin’". Filmen imponerade på cheferna vid Universal Studios så mycket att han blev den yngste regissören någonsin att få ett långtidskontrakt med ett större Hollywood-bolag. "Amblin’" gav också namn åt hans framtida produktionsbolag, Amblin Entertainment.


Spielberg började arbeta inom tv och regisserade avsnitt av populära serier som "Columbo", "Marcus Welby, M.D." och "Night Gallery". Hans arbete imponerade på producenterna, särskilt ett avsnitt av "Night Gallery" där han regisserade Joan Crawford i en intensiv psykologisk thriller. Det var dock hans tv-film "Duel" från 1971 som etablerade honom som en av de mest lovande unga regissörerna i Hollywood. "Duel", baserad på en novell av Richard Matheson, handlar om en bilförare som jagas av en mystisk lastbil på en ödslig motorväg. Filmen hyllades för sin skickliga spänning och kreativa kameravinklar och fick en internationell biopremiär.


Efter framgången med "Duel" fick Spielberg chansen att regissera sin första långfilm för biografer, "The Sugarland Express" (1974). Filmen, baserad på en verklig historia, handlade om ett par som försöker undvika polisen efter att ha kidnappat sitt eget barn. Trots starka recensioner blev filmen ingen större kassasuccé. Däremot imponerade den på studiorna och gav Spielberg möjligheten att regissera sin nästa film – en produktion som skulle förändra hans karriär för alltid.


1975 kom "Hajen", filmen som definierade den moderna blockbustern, det vill säga stor kassasuccé. Baserad på Peter Benchleys roman om en gigantisk vithaj som terroriserar en liten kuststad, var produktionen fylld av problem, bland annat en mekanisk hajmodell som ofta inte fungerade. Spielberg, som endast var 27 år gammal, var nära att få sparken flera gånger, men hans envishet och kreativitet räddade filmen. Han valde att använda hajen sparsamt och byggde upp spänningen genom John Williams ikoniska musik och en känsla av hot som ständigt närvarade. "Hajen" blev en enorm succé, spelade in över 470 miljoner dollar och skapade fenomenet blockbuster – en händelse som förändrade Hollywood för alltid. Efter denna framgång var Spielberg en av de mest eftertraktade regissörerna i branschen.


Trots sin plötsliga berömmelse ville Spielberg undvika att fastna i action- och skräckgenren. Hans nästa film, "Närkontakt av tredje graden" (1977), var ett passionerat projekt som han hade velat göra sedan sin barndom. Filmen, som handlar om en mans besatthet av utomjordiska kontakter, var inspirerad av Spielbergs egna fascination för rymden och UFO:n. "Närkontakt av tredje graden" blev en enorm framgång, både kommersiellt och kritiskt, och bekräftade Spielberg som en av Hollywoods största visionärer.


Vid denna tid började Spielberg samarbeta med sin vän och kollega George Lucas, som nyligen hade revolutionerat filmvärlden med "Star Wars". De två filmskaparna delade en passion för äventyr och berättande, och tillsammans utvecklade de en ny filmidé inspirerad av klassiska matinéfilmer. Resultatet blev "Jakten på den försvunna skatten" (1981), där Harrison Ford spelade arkeologen och äventyraren Indiana Jones. Filmen blev en av de mest älskade äventyrsfilmerna genom tiderna och cementerade Spielbergs rykte som en mästare på spänning och action.


Efter dessa framgångar valde Spielberg att göra en mer personlig film – "E.T. the Extra-Terrestrial" (1982). Berättelsen om en utomjording som blir vän med en ung pojke reflekterade mycket av Spielbergs egen barndom, särskilt hans känsla av utanförskap och hans upplevelser av sina föräldrars skilsmässa. "E.T." blev en fenomenal framgång, slog kassarekord och blev en av de mest inkomstbringande filmerna genom tiderna. Dess hjärtevärmande historia och oförglömliga musik av John Williams gjorde den till en omedelbar klassiker.


Vid denna punkt i sin karriär var Spielberg en av de mest framgångsrika regissörerna i filmhistorien. Han hade bevisat sin förmåga att skapa både spännande äventyr och emotionellt gripande berättelser. Hans nästa steg blev att fortsätta utforska dessa teman samtidigt som han tog sig an större och mer komplexa projekt.


Efter den enorma framgången med "E.T. the Extra-Terrestrial" befann sig Steven Spielberg i den absoluta toppen av Hollywoods filmindustri. Hans förmåga att skapa magiska filmupplevelser hade gjort honom till en av världens mest inflytelserika regissörer, och han stod nu inför utmaningen att fortsätta leverera filmer av högsta kvalitet. Hans nästa projekt blev en återkomst till Indiana Jones-serien, där han tillsammans med George Lucas skapade "Indiana Jones och de fördömdas tempel" (1984). Filmen utselade sig före "Jakten på den försvunna skatten" och hade en mörkare ton än sin föregångare. Den blev en stor kassasuccé men väckte också debatt på grund av sina våldsamma scener, vilket ledde till att MPAA (Motion Picture Association of America) introducerade en ny åldersgräns – PG-13.


Trots framgångarna med Indiana Jones-filmerna kände Spielberg ett behov av att utveckla sig som filmskapare och visa att han kunde hantera mer seriösa ämnen. Han tog därför sig an att regissera "Purpurfärgen" (1985), baserad på Alice Walkers prisbelönta roman. Filmen, som skildrade den afroamerikanska kvinnans kamp i den amerikanska södern under 1900-talets början, var en avvikelse från Spielbergs tidigare äventyrs- och science fiction-filmer. Den hyllades för sina starka skådespelarprestationer, särskilt Whoopi Goldberg och Oprah Winfrey, och nominerades till elva Oscars. Trots att den inte vann någon av dem befäste "Purpurfärgen" Spielberg som en regissör kapabel att hantera dramatiska och känslomässiga berättelser.


Efter detta återvände Spielberg till äventyrsgenren med "Solens rike" (1987), baserad på J.G. Ballards självbiografiska roman. Filmen skildrade en ung pojkes överlevnad i ett japanskt fångläger under andra världskriget och visade återigen på Spielbergs förmåga att kombinera storslagna bilder med djupa känslomässiga teman. Trots starka recensioner blev filmen inte samma kommersiella framgång som hans tidigare verk, men den cementerade hans rykte som en seriös och mångsidig filmskapare.


Under slutet av 1980-talet återförenades Spielberg med George Lucas för att avsluta Indiana Jones-trilogin med "Indiana Jones och det sista korståget" (1989). Denna gång fick Harrison Ford sällskap av Sean Connery, som spelade Indiana Jones far, och filmen mottogs mycket väl av både kritiker och publik. Den lyckades balansera spänning, humor och känslomässigt djup och blev en av de mest älskade delarna i serien. Samma år regisserade Spielberg också "Always" (1989), en romantisk film med övernaturliga inslag, men den blev en av hans mindre framgångsrika filmer.


I början av 1990-talet grundade Spielberg, tillsammans med Jeffrey Katzenberg och David Geffen, produktionsbolaget DreamWorks. Målet var att skapa en ny kraft inom filmindustrin som skulle konkurrera med de stora Hollywood-studiorna. DreamWorks skulle komma att spela en viktig roll i både Spielbergs karriär och filmindustrin som helhet, särskilt inom animerad film och datorspelsutveckling.


1993 blev ett avgörande år i Spielbergs karriär, då han släppte två av sina mest ikoniska filmer inom loppet av några månader. Först kom "Jurassic Park", en banbrytande film som revolutionerade användningen av datorgenererade effekter (CGI) i film. Genom att kombinera avancerad animatronik med digitalt skapade dinosaurier lyckades Spielberg skapa en spektakulär och spännande filmupplevelse. "Jurassic Park" blev en enorm succé och den mest inkomstbringande filmen genom tiderna vid sin premiär, och den satte en ny standard för specialeffekter inom filmindustrin.


Samma år regisserade han "Schindler's List", en djupt personlig och allvarlig film om Förintelsen. Filmen berättade den sanna historien om Oskar Schindler, en tysk affärsman som räddade över tusen judar från nazisterna under andra världskriget. I stark kontrast till "Jurassic Park" valde Spielberg att filma "Schindler’s List" i svartvitt och med en dokumentärliknande stil. Resultatet blev en kraftfull och emotionell film som hyllades som ett mästerverk. Filmen vann sju Oscars, inklusive Bästa film och Bästa regi, vilket markerade en viktig milstolpe i Spielbergs karriär. Efter att ha arbetat med "Schindler's List" tog han en paus från film för att bearbeta den emotionella tyngd filmen hade på honom och för att engagera sig i att dokumentera överlevandes berättelser genom Shoah Foundation, som han grundade för att bevara vittnesmål från Förintelsen.


När Spielberg återvände till filmens värld fokuserade han på mer lättsamma projekt, och 1997 regisserade han "Jurassic Park: The Lost World", uppföljaren till "Jurassic Park". Filmen blev en kommersiell framgång men fick blandade recensioner, där många kritiker ansåg att den saknade den originalfilmens magi och berättarmässiga skärpa. Samma år regisserade han "Amistad", en historisk film om ett slavuppror på ett spanskt skepp. Trots starka skådespelarprestationer och en kraftfull historia blev filmen ingen stor publikframgång.


1998 återvände Spielberg till andra världskrigets skildringar med "Rädda menige Ryan", en film som chockade publiken med sin brutala och realistiska skildring av D-dagen i Normandie. Filmen, som hade Tom Hanks i huvudrollen, satte en ny standard för krigsfilmer med sin råa och intensiva inledning. "Rädda menige Ryan" blev en stor framgång, vann flera Oscars och cementerade Spielberg som en mästare på episka historiska berättelser. Filmen fick särskilt beröm för sitt sätt att förmedla krigets kaos och lidande på ett realistiskt sätt, och den blev en inspirationskälla för framtida krigsfilmer och tv-serier som "Band of Brothers".


Vid millennieskiftet fortsatte Spielberg att experimentera med olika genrer och berättarstilar. Han regisserade "A.I. – Artificiell intelligens" (2001), ett projekt som ursprungligen utvecklades av Stanley Kubrick. Filmen, som handlade om en robotpojkes längtan efter att bli mänsklig, var en visuell och emotionell upplevelse, men mottogs med blandade reaktioner. Många ansåg att filmens sentimentala ton krockade med Kubricks mer kyliga och filosofiska vision.


2002 visade Spielberg återigen sin mångsidighet genom att regissera två helt olika filmer: "Minority Report" och "Catch Me If You Can". "Minority Report", baserad på en novell av Philip K. Dick, var en futuristisk thriller med Tom Cruise i huvudrollen, och filmen fick beröm för sin dystopiska vision och intelligenta berättelse. "Catch Me If You Can", med Leonardo DiCaprio och Tom Hanks, var en charmig och underhållande berättelse om den verkliga bedragaren Frank Abagnale Jr. Filmen blev en succé och visade att Spielberg fortfarande kunde hantera lättare, karaktärsdrivna berättelser med stor elegans.


Vid den här punkten i sin karriär hade Spielberg bevisat att han kunde hantera en otrolig bredd av genrer, från science fiction och äventyr till historiska dramer och psykologiska thrillers. Trots att han hade varit verksam i Hollywood i över tre decennier fortsatte han att vara en av de mest dynamiska och inflytelserika filmskaparna i världen. Med en imponerande filmografi bakom sig var det tydligt att han inte hade några planer på att sakta ner, utan snarare fortsätta att utmana sig själv och utvecklas som regissör.

Steven Spielberg 1999
Steven Spielberg 1999

Efter succén med "Catch Me If You Can" och "Minority Report" fortsatte Steven Spielberg att utforska nya berättelser och genrer. Han inledde 2005 med två filmer som båda behandlade mörka teman och verkliga händelser. Den första var "Världarnas krig", en filmatisering av H.G. Wells klassiska science fiction-roman, där Tom Cruise spelade huvudrollen som en far som kämpar för att rädda sina barn under en utomjordisk invasion. Filmen blev en kommersiell framgång och hyllades för sina imponerande specialeffekter och intensiva spänning, även om vissa kritiker ansåg att karaktärsutvecklingen var svagare än i Spielbergs bästa verk.


Den andra filmen var "München", en skildring av händelserna efter massakern på israeliska idrottare vid OS i München 1972. Filmen, som var baserad på verkliga händelser, följde en israelisk hämndoperation ledd av en grupp Mossad-agenter. "München" var en av Spielbergs mest politiska filmer och behandlade frågor om moral, rättvisa och vedergällning på ett komplext sätt. Den nominerades till fem Oscars, inklusive Bästa film och Bästa regi, och visade att Spielberg fortfarande var en av de mest relevanta filmskaparna i Hollywood.


Efter dessa två intensiva projekt tog Spielberg en kort paus från regisserandet och fokuserade på att utveckla DreamWorks, som under denna period blev en av de mest framgångsrika produktionsbolagen i branschen, särskilt inom animerad film. Under denna tid var han också exekutiv producent för flera populära filmer och tv-serier, däribland "Transformers"-serien och HBO:s "Band of Brothers" och "The Pacific".


Spielberg återvände till registolen 2011 med "Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet", en animerad film baserad på den belgiske serieskaparen Hergés berömda karaktär. Filmen använde sig av motion capture-teknik och var en visuell triumf, även om den inte blev den stora kassasuccé som många hade förväntat sig. Samma år släppte han "War Horse", en känslosam berättelse om en ung pojke och hans häst under första världskriget. Filmen mottogs med positiv kritik och nominerades till sex Oscars, inklusive Bästa film.


2012 regisserade Spielberg "Lincoln", en biografisk film om USA:s 16:e president, Abraham Lincoln, med Daniel Day-Lewis i huvudrollen. Filmen fokuserade på Lincolns kamp för att avskaffa slaveriet och fick lysande recensioner, särskilt för Day-Lewis insats, som gav honom en Oscar för Bästa manliga huvudroll. "Lincoln" blev även en stor kassasuccé och nominerades till tolv Oscars, varav den vann två.


Under de följande åren fortsatte Spielberg att producera filmer som blandade historiska ämnen med hans karakteristiska berättarstil. 2015 släppte han "Spionernas bro", en film baserad på en verklig spionutväxling under kalla kriget, med Tom Hanks i huvudrollen. Filmen mottogs väl av kritiker och vann en Oscar för Bästa manliga biroll genom Mark Rylance.


2016 återvände han till barnfilmens värld med "Stora vänliga jätten", baserad på Roald Dahls bok. Filmen kombinerade live-action och datoranimation och hade en charmig ton, men blev en av Spielbergs mindre framgångsrika filmer rent kommersiellt.


2017 regisserade Spielberg "The Post", en politisk thriller om Washington Posts publicering av de så kallade Pentagon Papers under Vietnamkriget. Filmen, som hade Meryl Streep och Tom Hanks i huvudrollerna, lyfte fram vikten av en fri press och var en tydlig kommentar till den politiska situationen i USA vid tiden. Den fick god kritik och nominerades till två Oscars, inklusive Bästa film.


2018 visade Spielberg återigen sin kärlek till äventyr och science fiction med "Ready Player One", en film baserad på Ernest Clines roman om en framtid där människor flyr in i en virtuell verklighet. Filmen var en visuell fest och fick positiv respons, särskilt för sina innovativa effekter och referenser till popkultur.


Under 2020-talet fortsatte Spielberg att vara en aktiv kraft inom filmindustrin. 2021 regisserade han sin första musikal, en nyinspelning av "West Side Story", som trots pandemins påverkan på biografer mottogs väl av kritiker och vann en Oscar för Bästa kvinnliga biroll genom Ariana DeBose.


Spielberg är en av de mest inflytelserika och mångsidiga filmskaparna i historien. Med en karriär som spänner över mer än fem decennier har han format populärkulturen och revolutionerat filmmediet genom sina berättelser, tekniska innovationer och känsla för dramatik. Hans filmer har inte bara varit kommersiellt framgångsrika utan har också haft ett djupt kulturellt och emotionellt avtryck på generationer av biobesökare. Med en förmåga att växla mellan episka äventyr, historiska dramer och fantasifulla berättelser har han skapat en filmografi som få andra kan mäta sig med. Hans arv kommer utan tvekan att leva vidare långt in i framtiden.

Comments


bottom of page