top of page

Sammanfattning av Varat och tiden av Martin Heidegger

Martin Heideggers Varat och tiden, originaltitel Sein und Zeit, engelska Being and Time är en av de mest inflytelserika och komplexa filosofiska verken under 1900-talet. Boken syftar till att återuppväcka frågan om "varat" – vad det innebär att vara – som enligt Heidegger har förbisetts och missförståtts genom filosofins historia. I sitt arbete utvecklar Heidegger en analys av mänsklig existens, som han kallar "Dasein", vilket bokstavligen betyder "vara-där" eller "existens". Genom att undersöka Dasein hoppas Heidegger nå en mer grundläggande förståelse av varat i allmänhet.


Heidegger börjar med att påpeka att frågan om varat har glömts bort i västerländsk filosofi, trots att den är grundläggande för all annan filosofi. För honom är varat inte bara en abstrakt idé utan något som är intimt kopplat till människors sätt att leva och förstå världen. Han vill undersöka varat inte som ett isolerat objekt, utan som något som alltid redan är inbäddat i ett sammanhang av mening och relationer. Det är denna kontextualitet som han fokuserar på genom att analysera Dasein.

Martin Heidegger 1960, foto Willy Pragher, licens: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Dasein är unikt eftersom det är det enda varande som kan reflektera över sitt eget vara. Heidegger hävdar att Dasein alltid är "kastat" in i världen, vilket betyder att det inte väljer sin existens från början utan finner sig själv i en specifik historisk, kulturell och social situation. Detta tillstånd av kastadhet innebär att Daseins existens alltid är beroende av världen och andra människor. Heidegger introducerar också begreppet "världslighet", som beskriver hur världen inte bara är en samling av objekt utan ett nätverk av relationer som ger dessa objekt mening. En hammare, till exempel, är inte bara ett objekt med vissa fysikaliska egenskaper; dess vara förstås genom dess funktion och användning i en specifik kontext.


En central aspekt av Heideggers analys är tidslighetens betydelse för Daseins vara. Han argumenterar för att Dasein inte bara existerar i nuet utan sträcker sig över tiden genom sin förmåga att minnas det förflutna och projicera sig själv in i framtiden. Denna tidslighet är grundläggande för hur Dasein förstår sig själv och världen. Heidegger beskriver detta som att Dasein är ett "tidsligt" varande, och han betonar att tiden inte ska förstås som en serie av linjära händelser utan som ett dynamiskt flöde av möjligheter och meningsskapande.


I sin analys av Dasein utforskar Heidegger också begreppet "vardaglighet". Han menar att Dasein oftast lever i en tillvaro som präglas av rutin och oreflekterad anpassning till sociala normer, vilket han kallar "man-självet" (tyska: das Man). I detta tillstånd låter Dasein sitt liv styras av vad "man" gör, tänker och säger, snarare än att självständigt utforska sin egen autenticitet. Detta leder till en form av självförlorande där individen undviker att konfrontera sin egen frihet och ansvar. Heidegger beskriver detta som ett "fall" från autenticitet till oautenticitet.


Autenticitet är ett centralt tema i Being and Time. För Heidegger innebär det att Dasein tar ansvar för sin egen existens och konfronterar de möjligheter och begränsningar som dess varande innebär. En avgörande aspekt av autenticitet är att konfrontera döden. Heidegger menar att döden är den yttersta möjligheten för Dasein – en möjlighet som ingen kan undvika eller dela med någon annan. Att leva autentiskt innebär att inse dödens oundviklighet och låta denna insikt forma ens livsval. När Dasein förstår sin dödlighet blir det också medvetet om sin frihet att skapa mening i sitt liv.


Heidegger analyserar också begreppet "ångest" (tyska: Angst), som han skiljer från vanlig rädsla. Ångest uppstår när Dasein blir medvetet om sin grundläggande osäkerhet och brist på fasta grunder. I ångesten avslöjas världen som meningslös, och Dasein tvingas konfrontera sin egen existens i dess nakenhet. Trots att detta tillstånd kan vara skrämmande ser Heidegger det som en möjlighet till insikt och transformation. Genom ångest kan Dasein frigöra sig från "man-självet" och börja leva ett mer autentiskt liv.


En annan viktig del av Heideggers filosofi är hans kritik av den traditionella metafysiken. Han hävdar att västerländsk filosofi sedan Platon har varit besatt av att kategorisera och objektifiera varat, vilket har lett till en förlust av förståelse för dess mer dynamiska och kontextuella natur. Heidegger vill återvända till en mer grundläggande undersökning av varat genom att använda fenomenologiska metoder, vilket innebär att han försöker beskriva varat som det visar sig för oss i vår direkta erfarenhet, utan att förvränga det genom förutfattade begrepp.


I bokens senare delar går Heidegger djupare in på tidslighetens roll i Daseins förståelse av varat. Han introducerar begreppen "ursprunglig tid" och "inordnad tid" för att skilja mellan den existentiella erfarenheten av tid och den objektiva tidsuppfattning som dominerar vetenskap och vardagligt tänkande. Ursprunglig tid är den temporala struktur som gör det möjligt för Dasein att förstå sig själv och världen, medan inordnad tid är en abstraktion som mäts i sekunder, minuter och timmar. Heidegger argumenterar för att den moderna världens fokus på inordnad tid har bidragit till en förlust av kontakten med varats djupare dimensioner.


Heideggers analys är inte bara filosofisk utan också existentiell. Han försöker ge oss verktyg för att bättre förstå våra egna liv och val. Genom att belysa hur vi ofta lever på autopilot och undviker att konfrontera de stora frågorna om mening och död, utmanar han oss att reflektera över vad det innebär att leva autentiskt. Hans arbete är också en kritik av det moderna samhällets tendens att reducera allt till det mätbara och funktionella, vilket han ser som ett uttryck för en djupare alienation från varat.


Varat och tiden avslutas abrupt, och Heidegger fullföljer aldrig sitt ursprungliga projekt att utveckla en fullständig ontologi baserad på Daseins analys. Trots detta har boken haft en enorm inverkan på filosofi, litteratur, psykologi och andra områden. Dess insikter om tidslighet, autenticitet och människans relation till världen har inspirerat många efterföljare och fortsätter att vara relevanta för att förstå vår plats i världen. Heideggers arbete är samtidigt utmanande och belönande, och det erbjuder en djupgående undersökning av vad det innebär att vara människa.

Comments


bottom of page