Sammanfattning av Trettondagsafton av William Shakespeare
- Carl Lindblom
- 29 jan.
- 3 min läsning
Trettondagsafton av William Shakespeare är en romantisk komedi fylld med förvecklingar, förklädnader, kärlekstrianglar och missförstånd. Pjäsen utspelar sig i det fiktiva landet Illyrien och kretsar kring teman som identitet, kärlek, och den mänskliga önskan att tillhöra och bli älskad. Handlingen börjar med ett skeppsbrott och utvecklar sig till en komplex väv av sammanflätade berättelser, där karaktärernas öden och känslor sätts på spel i en atmosfär av förtrollande kaos.
I början av pjäsen har skeppet, där tvillingarna Viola och Sebastian färdas, förlist i en storm. Syskonen blir åtskilda, och båda tror att den andre har drunknat. Viola, som räddas av en sjöman, landar på kusten av Illyrien. För att skydda sig själv i det främmande landet beslutar hon att förklä sig till en ung man och anta namnet Cesario. Under denna identitet tar hon tjänst hos Illyriens hertig, Orsino. Orsino är djupt förälskad i grevinnan Olivia, som sörjer sin nyligen avlidna bror och har svurit att hålla sig undan kärlek och romantik i sju år som ett tecken på sin sorg. Trots detta skickar Orsino Cesario som sin budbärare för att försöka vinna Olivias hjärta.

Viola, som snabbt blir en förtrogen till Orsino, finner sig själv i en komplicerad situation. Under sin tid vid Orsinos hov blir hon förälskad i honom, men eftersom hon är förklädd som Cesario kan hon inte uttrycka sina känslor. Samtidigt, när Cesario anländer till Olivia för att framföra Orsinos kärleksförklaringar, väcks oväntade känslor hos Olivia. Trots sitt löfte att undvika kärlek blir Olivia förälskad i Cesario, ovetandes om att han i själva verket är Viola. Detta skapar en kärlekstriangel där Orsino älskar Olivia, Olivia älskar Cesario (Viola), och Viola älskar Orsino.
Mitt i detta kaos finns Olivias hushåll, som består av en rad färgstarka karaktärer som bidrar till handlingens komiska element. Sir Toby Belch, Olivias festglade farbror, bor hos henne tillsammans med sin vän, den fåfänge och lättlurade Sir Andrew Aguecheek, som hoppas vinna Olivias hand. Sir Toby och Sir Andrew spenderar sina dagar med att dricka, festa och skapa oreda i hushållet. Deras upptåg leder ofta till konflikter med Malvolio, Olivias självupptagne och stränge hovmästare, som ogillar deras beteende och försöker upprätthålla ordning.
Malvolio blir snart måltavlan för ett skämt som iscensätts av Sir Toby, Sir Andrew, och Maria, Olivias kammarjungfru. Maria skriver ett falskt brev som låtsas komma från Olivia, där det antyds att hon är kär i Malvolio. Brevet uppmanar honom att klä sig i gula strumpor, le ständigt och bete sig på ett ovanligt sätt – handlingar som Olivia, enligt brevet, finner oemotståndliga. Malvolio, som när en hemlig ambition att stiga i rang och kanske gifta sig med Olivia, faller för skämtet och börjar uppträda enligt instruktionerna. Hans bisarra beteende gör att Olivia tror att han blivit galen, och han spärras in i ett mörkt rum som en del av upptåget. Malvolios förnedring är en av pjäsens mest komiska, men också tragiska, element och väcker frågor om gränsen mellan humor och grymhet.
Under tiden i en annan del av Illyrien har Violas tvillingbror Sebastian överlevt skeppsbrottet och tagit sig till samma område. Han räddas av Antonio, en sjöman som blir djupt fäst vid honom och följer honom till Illyrien trots farorna, eftersom Antonio har fiender där. Sebastian är ovetande om sin systers förklädnad och identitet som Cesario, och detta leder till en rad förväxlingar när han anländer.
Förvecklingarna kulminerar när Olivia, som fortfarande är förälskad i Cesario, stöter på Sebastian och misstar honom för Viola. Hon bekänner sin kärlek och föreslår äktenskap, och den förvirrade men smickrade Sebastian går med på det. De gifter sig i hemlighet, vilket ytterligare komplicerar situationen. Samtidigt är Orsino alltmer frustrerad över Olivias avvisande och börjar ana att Cesario (Viola) kanske inte är helt ärlig med honom.
Finalen äger rum när alla karaktärer samlas och missförstånden avslöjas. Viola och Sebastian möts till slut, och deras identiteter avslöjas, till stor förvåning för alla närvarande. Olivia inser att hon gift sig med Sebastian och inte Cesario, men hon är lycklig över sitt val. Orsino, som inser att Cesario egentligen är Viola, blir rörd av hennes lojalitet och förälskar sig i henne. Han friar till Viola, och hon accepterar. Malvolio, som nu blivit frigiven och fått reda på skämtet som spelades mot honom, svär att hämnas på dem som förnedrat honom, men han lämnar scenen i vrede och förödmjukelse.
Pjäsen slutar med firande och glädje, då de olika kärleksparens förening markerar en upplösning av konflikten. Samtidigt kvarstår en viss bitterhet och mörker, särskilt i Malvolios öde, vilket ger berättelsen en nyans av komplexitet. Trettondagsafton är en hyllning till kärlekens förmåga att övervinna hinder, men också en påminnelse om att mänskliga relationer ofta präglas av missförstånd, maktspel och oförutsägbarhet. Shakespeares mästerliga hantering av språk, humor och karaktärsutveckling gör pjäsen till en tidlös berättelse om kärlek och mänsklig dårskap.
コメント