top of page

Sammanfattning av Sunset Boulevard i regi av Billy Wilder

Sunset Boulevard, regisserad av Billy Wilder, är en mörk och gripande berättelse om ambition, desperation och det förödande priset av berömmelse. Filmen utspelar sig i Hollywood och kretsar kring den avdankade stumfilmsstjärnan Norma Desmond och den kämpande manusförfattaren Joe Gillis. Genom en berättelse fylld av mörka undertoner och cynisk humor utforskas ämnen som förgängligheten i framgång och hur det förflutna kan kasta långa skuggor över nuet.


Berättelsen inleds med att Joe Gillis, en cynisk och skuldtyngd manusförfattare, ligger död i en swimmingpool. Hans röst berättar retrospektivt hur han hamnade där, och filmen kastar oss tillbaka några månader i tiden. Joe är en ung man som försöker slå igenom i Hollywood men ständigt kämpar mot misslyckanden och ekonomiska problem. Han är skuldsatt och jagas av långivare som hotar att beslagta hans bil, en symbol för hans sista lilla kvarvarande värdighet.

En dag, när Joe försöker fly från sina fordringsägare, får han motorproblem och kör in på uppfarten till en stor, förfallen villa på Sunset Boulevard. Huset har en spöklik atmosfär, en symbol för en svunnen tid av glamour. Där möter han Norma Desmond, en äldre kvinna som en gång var en av Hollywoods mest firade stjärnor under stumfilmseran. Norma lever isolerat, omgiven av sina troféer, porträtt och minnen av sin storhetstid. Hon delar sitt hem med sin lojale butler, Max, som också är hennes före detta make och en av hennes tidigare regissörer.


Norma är excentrisk och arrogant, men det är tydligt att hon lever i förnekelse om sin förlorade status. Hon tror att hon fortfarande är älskad av sina fans och planerar en comeback, eller snarare ett "come-back", som hon envisas med att kalla det. När Joe berättar att han är manusförfattare ser hon en möjlighet att förverkliga sina drömmar. Hon ber honom läsa ett manus hon har skrivit, som hon hoppas ska bli hennes stora återkomst på bioduken i rollen som Salome. Manuset är överdrivet och osammanhängande, men Joe, desperat efter pengar, går med på att hjälpa henne att förbättra det.


Norma erbjuder Joe att bo i hennes hem medan han arbetar på manuset. Joe inser snart att han har blivit fånge i ett märkligt och klaustrofobiskt förhållande. Norma börjar behandla honom som sin ägodel, ger honom dyra presenter och kontrollerar hans liv. Samtidigt upptäcker Joe att Norma lider av djup depression och känslomässig instabilitet. Hennes hela identitet är knuten till hennes tidigare berömmelse, och hon vägrar acceptera att tiden har gått vidare utan henne.


Under tiden försöker Joe behålla en skenbar självständighet genom att umgås med sina vänner, bland dem Betty Schaefer, en ung och ambitiös manusförfattare som är förlovad med Joes vän Artie. Betty och Joe börjar samarbeta på ett manus, och deras professionella relation utvecklas till en romantisk dragning. Men deras spirande kärlek hotas av Joes bindning till Norma, som blir alltmer svartsjuk och paranoid.


Normas psykologiska sammanbrott intensifieras när hon skickar sitt manus till den stora filmstudion Paramount och får ett samtal från regissören Cecil B. DeMille. Hon tolkar detta som ett tecken på att studion är intresserad av hennes comeback, men det visar sig snart att de bara vill använda hennes bil för en filmproduktion. När sanningen avslöjas vägrar Norma acceptera den och sjunker djupare in i sin fantasivärld.


Samtidigt kämpar Joe med sin egen moral och sina känslor för Betty. Han försöker bryta sig loss från Norma, men hennes manipulativa beteende och känslomässiga utpressning håller honom fången. I ett ögonblick av desperation konfronterar Joe Norma och berättar sanningen om deras relation: han har utnyttjat henne för pengar, och hon har utnyttjat honom för att upprätthålla sin illusion. Han packar sina saker och förbereder sig för att lämna huset.


Normas reaktion på Joes avsked är katastrofal. Hon faller helt in i sin fantasivärld och tror att hon är Salome, redo att spela sin roll i den film hon har föreställt sig. I ett rasande utbrott skjuter hon Joe, och hans kropp faller ner i poolen – den scen som inleder filmen.


Filmen avslutas med en av de mest ikoniska scenerna i filmhistorien. Polisen och pressen anländer till Normas hus, och hon är övertygad om att de är där för att dokumentera hennes "stora comeback". Max, som fortfarande är lojal mot henne, iscensätter en låtsasfilminspelning för att hålla hennes illusion intakt. Norma gör sin "entré" nerför trappan och säger den berömda repliken: "All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up." Hennes ansikte är fyllt av en blandning av triumf och galenskap när hon går mot kameran, fullständigt förlorad i sin fantasivärld.


*Sunset Boulevard* är en djupt tragisk och fascinerande studie av karaktärer som kämpar med sin plats i världen. Norma Desmond är en symbol för Hollywoods grymhet, där stjärnor glöms bort så snart de inte längre är användbara. Hennes tragedi ligger i hennes oförmåga att acceptera verkligheten och släppa taget om sitt förflutna. Joe Gillis, å andra sidan, representerar den cyniska sidan av drömfabriken, där moral och principer ofta offras för att nå framgång.


Filmen erbjuder också en bitande kritik av Hollywood som institution, där skönhet och ungdom värderas högre än talang och där människor snabbt ersätts när deras stjärnglans falnar. Billy Wilders regi, tillsammans med enastående prestationer av Gloria Swanson som Norma och William Holden som Joe, gör Sunset Boulevard till en odödlig klassiker som fortsätter att fascinera och beröra publiken.

Opmerkingen


bottom of page