Sammanfattning av Studie i brott i regi av Alfred Hitchcock
- Carl Lindblom
- 22 jan.
- 4 min läsning
Vertigo, med svensk titel Studie i brott, regisserad av Alfred Hitchcock och släppt 1958, är en psykologisk thriller som utforskar teman som besatthet, identitet och bedrägeri. Filmen är baserad på romanen D'entre les morts av Pierre Boileau och Thomas Narcejac, och den har blivit en av Hitchcocks mest hyllade och analyserade verk. Handlingen följer det komplicerade och tragiska förhållandet mellan en före detta polis, John "Scottie" Ferguson, och en mystisk kvinna, Madeleine Elster.
Filmen inleds med en dramatisk jakt på hustaken i San Francisco, där Scottie och en kollega jagar en misstänkt brottsling. Under jakten halkar Scottie och hänger farligt från en takkantsavsats. När hans kollega försöker hjälpa honom, faller denne till sin död. Händelsen lämnar Scottie med svår höjdskräck (vertigo) och känslor av skuld över sin oförmåga att rädda kollegan. Han tvingas gå i förtidspension från polisen och försöker hantera sina trauman medan han lever ett stillsamt liv i San Francisco.

Scotties liv förändras när en gammal bekant, Gavin Elster, kontaktar honom med en märklig förfrågan. Gavin ber Scottie att spionera på hans fru Madeleine, som han misstänker är besatt av en död släkting. Han beskriver Madeleines beteende som märkligt och oförklarligt, och han är orolig för hennes mentala hälsa. Scottie går motvilligt med på att ta jobbet, delvis på grund av sin nyfikenhet men också på grund av Gavins övertygande sätt.
Scottie börjar skugga Madeleine runt San Francisco och märker att hon beter sig mycket underligt. Hon besöker platser som är kopplade till en kvinna vid namn Carlotta Valdes, som enligt Gavin var en avlägsen släkting till Madeleine. Carlotta dog tragiskt och levde ett olyckligt liv, övergiven av sin älskare och separerad från sitt barn. Madeleine besöker Carlottas grav på kyrkogården, ett konstgalleri där hon stirrar på ett porträtt av Carlotta, och ett hotellrum där Carlotta tidigare bodde. Hon verkar nästan vara i en trans och verkar helt omedveten om omvärlden.
Scottie blir alltmer fascinerad och attraherad av Madeleine under sitt uppdrag. När han följer henne till Golden Gate-bron ser han henne kasta sig i vattnet i ett uppenbart självmordsförsök. Han räddar henne och tar henne till sitt hem, där de två börjar lära känna varandra. Madeleine är förvirrad och känslomässigt instabil, men mellan dem växer en känslomässig koppling. De tillbringar mer tid tillsammans, och Scottie blir djupt förälskad i henne. Samtidigt är han alltmer förbryllad av hennes påstådda besatthet av Carlotta och hennes märkliga beteende.
Madeleine delar med sig av en återkommande dröm om en gammal spansk mission, vilket Scottie tolkar som en plats där hennes undermedvetna håller fast vid något traumatiskt. Han tar med henne till missionen, där hon plötsligt springer iväg uppför kyrktornet. Scottie försöker följa efter henne, men hans höjdskräck hindrar honom från att nå toppen. Han ser i skräck hur Madeleine faller från tornet och dör. Scottie är förkrossad och sjunker in i en djup depression, där han plågas av skuldkänslor och sorg.
Efter Madeleines död kämpar Scottie med att gå vidare. Han återvänder till de platser de besökte tillsammans och ser kvinnor som påminner honom om Madeleine, men han kan inte släppa sin besatthet av henne. En dag ser han en kvinna på gatan som ser ut som Madeleine. Hon presenterar sig som Judy Barton, en enkel kvinna från Kansas. Scottie är övertygad om att hon är Madeleine och övertygar henne att umgås med honom.
Det som tittaren snart får veta, men som Scottie ännu inte förstår, är att Judy faktiskt är Madeleine. Hon var en del av Gavins plan att mörda sin riktiga fru. Gavin använde Judy, som liknade Madeleine, för att spela rollen av sin fru och förföra Scottie. När Judy klättrade upp i kyrktornet, släppte Gavin ner sin riktiga frus döda kropp, vilket fick det att se ut som ett självmord. Judy hade aldrig förväntat sig att Scottie skulle hitta henne igen och blir nu tagen av både skuld och känslor för honom.
Scottie, ovetande om sanningen, börjar omforma Judy till Madeleine. Han tvingar henne att ändra sitt utseende, färga håret blont och bära samma kläder som Madeleine brukade ha. Judys motstånd försvinner gradvis när hon börjar bli känslomässigt bunden till Scottie. Men hon är också plågad av vetskapen om sitt deltagande i Gavins plan och sin roll i att förstöra Scotties liv.
När Judy en dag råkar bära ett halsband som tillhörde Carlotta Valdes, inser Scottie sanningen. Han konfronterar henne och tvingar henne att följa med honom till missionens kyrktorn, där allting började. Han pressar henne att erkänna hela intrigen och avslöjar sitt eget trauma och ilska över att ha blivit lurad. Judy bekänner sin roll i Gavins plan, men hennes känslor för Scottie är äkta.
I kyrktornet når berättelsen sin tragiska kulmen. Judy, som är förkrossad av sin skuld och Scotties vrede, är också rädd för vad han kan göra. När en skugga dyker upp i mörkret, blir hon skrämd och backar bakåt – och faller till sin död, precis som den riktiga Madeleine. Scottie står kvar, ensam och förkrossad, med insikten om att hans besatthet och kärlek har lett till ännu en tragedi.
Filmen avslutas utan någon försoning eller klarhet, vilket lämnar publiken med en känsla av sorg och obehag. Hitchcock skapar en berättelse som inte bara handlar om kärlek och svek, utan också om de destruktiva krafterna hos besatthet och manipulation. Studie i brott är ett djupt psykologiskt verk som utforskar mörka teman och ställer frågor om identitet, sanning och människans oförmåga att hantera förlust.
Comments