Sammanfattning av Rosemary’s Baby i regi av Roman Polanski
- Carl Lindblom
- 24 jan.
- 4 min läsning
Rosemary’s Baby är en psykologisk skräckfilm regisserad av Roman Polanski, baserad på Ira Levins roman med samma namn. Filmen utforskar teman som paranoia, maktlöshet och det okända, och berättar historien om en ung kvinna vars graviditet tar en mörk och mystisk vändning.
Historien börjar när Rosemary Woodhouse och hennes make, Guy, flyttar in i en lägenhet i det historiska Bramford-byggnaden i New York City. Byggnaden har ett rykte om sig att ha en mörk historia, inklusive berättelser om ockulta ritualer och mystiska dödsfall. Trots detta är paret förtjusta i den charmiga lägenheten och ser det som en idealisk plats för att påbörja sitt nya liv tillsammans.

Rosemary är en mild och kärleksfull kvinna, medan Guy är en ambitiös men något självcentrerad skådespelare som försöker göra ett genombrott i sin karriär. Efter att ha flyttat in möter de sina excentriska grannar, det äldre paret Minnie och Roman Castevet. Castevets är påträngande och nyfikna, men de utstrålar också en slags charm som gör det svårt för Rosemary att avvisa dem. Guy verkar snabbt knyta an till Roman, medan Rosemary är mer reserverad och känner sig ibland obekväm med deras närvaro.
Paret börjar höra konstiga ljud om natten från grannlägenheten, och Rosemary får reda på att en ung kvinna, Terry, som bodde hos Castevets, nyligen tagit sitt liv genom att hoppa från byggnaden. Rosemary blir upprörd över händelsen men känner också ett underligt obehag kring situationen, särskilt eftersom Terry hade talat varmt om Minnie och Roman kort innan sin död.
Snart börjar Castevets få ett allt större inflytande över parets liv. Minnie insisterar på att ge Rosemary särskilda örtblandningar och mat, medan Roman för Guy introducerar nya kontakter som verkar hjälpa hans karriär. Guy, som tidigare haft svårt att få roller, får plötsligt en viktig del efter att en annan skådespelare mystiskt blivit blind. Detta markerar början på en serie oförklarliga och kusliga händelser som gradvis isolerar Rosemary från sina tidigare vänner och bekanta.
När Rosemary och Guy beslutar sig för att försöka få barn, tar Guy en ledande roll i att planera kvällen. Rosemary dricker en dessert som Minnie har förberett, men hon tycker att den smakar konstigt. Trots detta äter hon den, vilket snart leder till att hon känner sig yr och förlorar medvetandet. I ett surrealistiskt och skrämmande drömsekvens befinner sig Rosemary på en yacht, omgiven av märkliga ansikten, innan hon inser att hon är naken och omgiven av en grupp människor som tycks utföra en ritual. Hon ser sig själv bli sexuellt utnyttjad av en demonisk figur, medan Guy och Castevets observerar.
När hon vaknar nästa morgon, täckt av rivmärken, avfärdar Guy det hela som att han hade haft sex med henne medan hon sov. Rosemary är förvirrad och upprörd men väljer att inte ifrågasätta det vidare.
Snart blir Rosemary gravid, men hennes glädje förvandlas snabbt till oro när hon börjar uppleva intensiva smärtor i magen. Hennes läkare, Dr. Sapirstein, som rekommenderats av Castevets, försäkrar henne att smärtan är normal och avskräcker henne från att söka andra åsikter. Minnie fortsätter att ge henne dagliga örtshakes, och Rosemarys hälsa börjar gradvis försämras. Hon blir blek och avmagrad, men ingen verkar ta hennes oro på allvar. Hennes vänner försöker nå ut till henne, men Guy blir alltmer kontrollerande och avskärmar henne från deras tidigare sociala kretsar.
En av Rosemarys vänner, Hutch, börjar misstänka att något är fel. Han forskar om Bramfords historia och försöker varna Rosemary, men innan han hinner ge henne all information faller han plötsligt i koma och dör. Rosemary får senare en bok från honom efter hans död, där han avslöjar detaljer om byggnadens ockulta förflutna och antyder att Castevets är inblandade i en satanistisk kult. Rosemary börjar koppla samman ledtrådarna och inser att hennes man kan vara en del av en större komplott för att använda hennes barn i en mörk ritual.
När Rosemarys misstankar växer försöker hon konfrontera Guy, men han avfärdar henne och hävdar att hon bara är paranoid på grund av graviditetshormoner. Rosemary blir alltmer isolerad och börjar känna sig jagad. Hon beslutar sig för att fly och söker hjälp från en annan läkare, men han kontaktar Dr. Sapirstein, som övertygar henne att återvända hem. Rosemary inser att hon inte har någon hon kan lita på och blir alltmer övertygad om att något fruktansvärt kommer att hända hennes barn.
När förlossningen närmar sig, kollapsar Rosemary och vaknar senare upp i sitt hem. Hon får höra att barnet föddes dödfött, men hon hör märkliga ljud från ett annat rum och misstänker att detta är en lögn. Hon konfronterar Castevets och de andra grannarna, som samlats i lägenheten, och upptäcker sanningen: hennes barn lever och är resultatet av en demonisk ritual. Barnets far är Satan själv, och gruppen dyrkar barnet som en messiansk figur för deras kult.
Chockad och förkrossad över avslöjandet, bryter Rosemary nästan samman, men när hon ser sitt barn börjar hennes moderliga instinkter ta över. Trots allt som hänt verkar hon acceptera sin roll som barnets mor, vilket lämnar tittarna med en känsla av obehag och tvetydighet kring vad som egentligen är sant och hur mycket kontroll Rosemary någonsin hade över sitt eget liv.
Rosemary’s Baby är en psykologisk resa in i paranoia och maktlöshet, där det som först verkar vara vardagliga händelser gradvis utvecklas till en mardröm. Polanskis skickliga regissering, tillsammans med Mia Farrows gripande prestation som Rosemary, gör filmen till en mästerlig utforskning av det okända och det onda. Berättelsen lämnar en känsla av både fascination och fasa, med frågor om tro, kontroll och vad det innebär att vara människa i en värld fylld av dolda faror.
コメント