Sammanfattning av Rebecca i regi av Alfred Hitchcock
- Carl Lindblom
- 26 jan.
- 4 min läsning
Alfred Hitchcocks Rebecca (1940) är en psykologisk thriller och romantiskt drama som kretsar kring teman som makt, identitet, skuld och besatthet. Filmen, baserad på Daphne du Mauriers roman, följer en ung kvinnas resa från naivitet till mognad när hon gifter sig med en änkling och försöker navigera den spöklika närvaron av hans avlidna första hustru, Rebecca.
Berättelsen börjar i Monte Carlo, där en ung, namnlös kvinna arbetar som sällskapsdam åt den förmögna och högdragna Mrs. Van Hopper. Den unga kvinnan är osäker och blyg, formad av sitt underlägsna sociala status och sin brist på erfarenhet av världen. När Mrs. Van Hopper blir sjuk, får den unga kvinnan möjlighet att tillbringa tid ensam med den mystiska och stilige Maxim de Winter, en rik änkling som nyligen förlorat sin fru, Rebecca. Maxim är till en början reserverad och svår att läsa, men han fascineras av den unga kvinnans oskuldsfullhet och ärlighet, vilket står i stark kontrast till hans komplicerade och tragiska förflutna.

Efter en kort, men intensiv, romans friar Maxim till henne, och hon accepterar med förvirring och glädje. Äktenskapet är en chans för henne att lämna sitt monotona och förnedrande liv bakom sig, och hon föreställer sig en framtid av lycka och kärlek. Efter en enkel bröllopsceremoni reser paret till Manderley, Maxims ståtliga gods på den engelska landsbygden, där berättelsens verkliga drama börjar.
Vid ankomsten till Manderley blir det tydligt att huset fortfarande är starkt präglat av Rebeccas närvaro. Hennes smak, hennes stil och hennes minne lever kvar i varje hörn av huset, särskilt i hjärtat av personalen och omgivningen. Den nya frun känner sig genast överväldigad och otillräcklig i jämförelse med sin föregångare. Hon står inför den kyliga och kontrollerande Mrs. Danvers, hushållerskan som hängivet dyrkar Rebecca. Mrs. Danvers gör ingen hemlighet av sitt förakt för den nya frun och manipulerar henne subtilt genom att framhäva Rebeccas skönhet, perfektion och makt.
Den nya frun, som aldrig ges ett namn i filmen, blir alltmer isolerad och osäker. Hon försöker anpassa sig till sin nya roll som Maxims fru och värdinna på Manderley, men hennes osäkerhet och bristande erfarenhet gör att hon gång på gång känner sig otillräcklig. Mrs. Danvers förstärker dessa känslor genom små, men betydelsefulla, handlingar, som att visa upp Rebeccas gamla rum och påpeka detaljer om hur Rebecca brukade sköta huset.
Maxim, som en gång var charmig och uppmärksam, blir alltmer distanserad och hemlighetsfull. Hans humörsvängningar och ovilja att tala om Rebecca bidrar till den unga fruns osäkerhet. Hon börjar misstänka att Maxim fortfarande älskar sin avlidna fru och att hon aldrig kommer att kunna mäta sig med Rebecca. Hennes osäkerhet når en höjdpunkt när hon upptäcker Rebeccas skrivbord, fullt av personliga brev och föremål som vittnar om hennes närvaro och inflytande.
Ett av filmens mest minnesvärda ögonblick är den stora maskeradbalen som anordnas på Manderley. På Mrs. Danvers inrådan klär den nya frun ut sig i en klänning som Rebecca en gång bar vid en tidigare bal. När hon gör sin grandiosa entré, möts hon av chockade och fördömande blickar från gästerna och en rasande reaktion från Maxim. Han förstår genast vad som har hänt och beordrar henne att byta kläder. Den förnedring hon upplever är hjärtskärande och markerar en vändpunkt i hennes självuppfattning.
Mrs. Danvers, som ser detta som ett tillfälle att förstöra den nya fruns självförtroende ytterligare, försöker övertala henne att begå självmord. Hon leder henne till ett stort fönster i Rebeccas gamla sovrum och försöker övertyga henne om att hoppa. Scenen är fylld av spänning och psykologisk intensitet, men den nya frun avbryts av ljudet av en signal från hamnen – ett fartyg har gått på grund nära Manderley.
Upptäckten av vraket leder till avslöjandet av en hemlighet som förändrar allt. Rebeccas båt hittas på havsbotten, och inuti båten ligger hennes döda kropp. Detta upptäckt motsäger den tidigare officiella berättelsen om Rebeccas död, där det påstods att hon drunknade efter att hennes båt kapsejsade. Polisutredningen som följer öppnar dörren till Maxims mörka hemlighet: han hatade Rebecca. Bakom fasaden av deras perfekta äktenskap fanns en relation fylld av svek, manipulation och förakt. Rebecca, som var vacker och karismatisk utåt, var i själva verket grym, manipulativ och otrogen. Maxim avslöjar att han inte kunde uthärda hennes lögner och hennes försök att kontrollera honom.
Han berättar för den nya frun att Rebecca en kväll konfronterade honom och påstod att hon var gravid med en annan mans barn. I ett utbrott av ilska och desperation sköt han henne, och hennes död framställdes som en olycka för att dölja sanningen. Den nya frun, istället för att avskräckas, finner en ny styrka i denna avslöjande. Hon inser att Maxim älskar henne och att hans distans och hemlighetsfullhet bottnade i skuld och rädsla snarare än kärlek till Rebecca.
Utredningen når sin höjdpunkt när det avslöjas att Rebecca inte var gravid och att hennes möte med Maxim var ett försök att provocera fram en reaktion. Hon hade diagnostiserats med en dödlig sjukdom och använde sin manipulation som ett sätt att kontrollera sitt öde. Dessa avslöjanden frigör Maxim från misstankarna om mord, men lämnar ändå ett moln av skuld och sorg över deras liv.
I filmens klimax konfronterar Mrs. Danvers den nya frun och avslöjar sin egen förvridna lojalitet till Rebecca. I en handling av hämnd sätter hon eld på Manderley och ser på medan huset brinner. Den nya frun och Maxim lyckas fly, men Manderley förstörs, tillsammans med det fysiska arvet av Rebecca. Elden fungerar som en symbolisk rening, en möjlighet för paret att lämna det förflutna bakom sig och börja om på nytt.
Slutet på Rebecca är både tragiskt och hoppfullt. Den nya frun, som har utvecklats från en osäker och naiv flicka till en stark och självständig kvinna, står vid Maxims sida när de ser på förstörelsen av Manderley. Trots allt de har förlorat, är deras kärlek och samhörighet intakt, och de är redo att möta framtiden tillsammans, fria från Rebeccas skugga.
Kommentare