top of page

Sammanfattning av Mytologier av Roland Barthes

Roland Barthes Mytologier, originaltitel "Mythologies", från 1957 är en samling essäer som utforskar och analyserar moderna kulturella fenomen ur ett semiotiskt och sociologiskt perspektiv. Barthes dissekerar de osynliga betydelser och ideologier som genomsyrar vardagliga objekt, händelser och representationer och han gör det med en kombination av kritisk skärpa och kreativ tolkning. Hans huvudsakliga argument är att populärkulturens symboler, bilder och berättelser ofta fungerar som myter – subtila, ideologiska konstruktioner som tjänar till att reproducera samhällets maktstrukturer och värderingar.


Boken består av två delar. Den första är en serie korta essäer där Barthes analyserar specifika kulturella fenomen, medan den andra delen, "Myth Today", är en mer teoretisk diskussion om vad myt är och hur den fungerar. Dessa två delar kompletterar varandra, där de specifika exemplen ger kontext och liv åt de abstrakta begreppen.

Roland Barthes, foto i Dagens Nyheter (27/2 1969), licens: Public domain
Roland Barthes, foto i Dagens Nyheter (27/2 1969), licens: Public domain

I de kortare essäerna behandlar Barthes ett brett spektrum av ämnen, från reklam och mode till sport och mat. Han använder dessa exempel för att visa hur vardagliga ting blir bärare av ideologiska budskap. Ett återkommande tema är att dessa fenomen framställs som naturliga eller självklara, trots att de i själva verket är kulturellt och historiskt konstruerade. Genom att blottlägga dessa konstruktioner avslöjar Barthes hur de förstärker och förmedlar vissa maktrelationer.


Ett exempel är essän om wrestling, där Barthes beskriver hur denna form av underhållning fungerar som en symbolisk ritual snarare än en sport. Wrestling är enligt honom inte en kamp för att vinna, utan en iscensättning av godhet och ondska, rättvisa och orättvisa. De överdrivna rörelserna och känslouttrycken skapar en dramatisk och moralisk berättelse där publiken inte bara engageras utan också får sina förutfattade meningar om moral och makt bekräftade. Barthes pekar på hur wrestlingens tydliga dualism återspeglar och förstärker förenklade, binära synsätt på världen.


Ett annat minnesvärt exempel är hans analys av det ikoniska omslaget till tidningen Paris Match, där en ung svart man i fransk militäruniform syns salutera. Barthes tolkar detta som ett exempel på hur myten fungerar genom att dölja komplexa historiska och politiska sammanhang. Bilden ger sken av en harmonisk relation mellan kolonialmakten Frankrike och dess kolonier, trots den faktiska exploateringen och konflikten som präglade denna relation. Barthes menar att sådana bilder inte bara representerar verkligheten, utan aktivt bidrar till att forma och legitimera en viss ideologisk tolkning av den.


Essäerna om mat och konsumtion är också centrala för bokens tematik. Barthes analyserar exempelvis vinets roll i den franska kulturen och framhåller hur det upphöjs till en symbol för nationell identitet och tradition. Vin framställs som naturligt och autentiskt, trots att dess produktion och konsumtion är djupt rotade i kommersiella och kulturella system. På samma sätt undersöker han snabbmatens estetik och symbolik, där han avslöjar hur även matens form och presentation kommunicerar idéer om klass, modernitet och nationell identitet.


Den andra delen av boken är en teoretisk fördjupning som syftar till att förklara hur myter fungerar som semiotiska system. Barthes utgår från Ferdinand de Saussures lingvistiska modell, där varje tecken består av ett uttryck (signifier) och en betydelse (signified). Han utvecklar denna modell genom att introducera en andra nivå av mening, där tecknet blir ett uttryck för en ideologi. På denna nivå fungerar myten genom att omvandla historiska och kulturella företeelser till något som framstår som naturligt och universellt.


Barthes argumenterar för att mytens huvudsakliga funktion är att radera historien. Genom att presentera kulturellt konstruerade företeelser som givna och naturliga döljer myten de maktrelationer och intressen som ligger bakom dem. Denna process kallar han för "exnomination" – myten utger sig för att vara neutral och osynlig, samtidigt som den i själva verket är en del av ett ideologiskt projekt.


En viktig del av Barthes analys är hans påpekande att myten är beroende av sin publik. Myten fungerar bara om den tolkas och accepteras av mottagaren. Men samtidigt är mottagaren ofta omedveten om mytens operation, eftersom den verkar subtilt och implicit. Detta gör myten till ett kraftfullt verktyg för ideologisk kontroll.


Barthes avslutar med att diskutera möjligheterna att motstå myten. Han menar att kritiskt tänkande och medvetenhet är avgörande för att kunna avslöja och dekonstruera mytens mekanismer. Han förespråkar en semiotisk analys som ett sätt att bryta ner och förstå de strukturer som ligger bakom vardagliga fenomen. Genom att identifiera och ifrågasätta mytens dolda budskap kan vi frigöra oss från dess ideologiska grepp och skapa utrymme för en mer nyanserad och självständig förståelse av världen.


"Mytologier" är en djupt insiktsfull och provocerande bok som uppmanar läsaren att se bortom det uppenbara och ifrågasätta de osynliga krafter som formar vår upplevelse av verkligheten. Barthes kombination av teoretisk skärpa och praktisk tillämpning gör verket både tillgängligt och djupt tankeväckande och hans analys av myter som en del av vår kulturella infrastruktur förblir lika relevant i dag som när boken först publicerades. Genom att lyfta fram och dekonstruera dessa myter ger han oss verktyg för att bättre förstå och navigera i en värld där ideologi ofta presenteras som självklart.

 
 
 

Comments


bottom of page