top of page

Sammanfattning av Metropolis i regi av Fritz Lang

Fritz Langs Metropolis (1927) är en av filmhistoriens mest ikoniska verk och betraktas som en milstolpe inom både science fiction och expressionism. Filmen utspelar sig i en futuristisk dystopi där samhället är strikt uppdelat mellan en välmående överklass och en förtryckt arbetarklass. Genom sitt visuella mästerverk berättar Lang en komplex historia om klasskamp, teknologins faror och möjligheten till försoning.


Berättelsen börjar i den enorma, vertikala staden Metropolis, där de rika och privilegierade lever i lyx ovan jord medan arbetarklassen sliter i de underjordiska maskinernas helvete. Staden styrs av Joh Fredersen, en hänsynslös och auktoritär ledare som kontrollerar Metropolis med järnhand. Fredersen bor i ett storslaget torn, känt som New Tower of Babel, som symboliserar hans makt och stadens hierarkiska struktur.

Filmens protagonist, Freder, är Joh Fredersens son. Han lever ett sorglöst och bekymmerslöst liv i stadens övre skikt, omgiven av överflöd och njutningar. Freder är dock naiv och ovetande om de umbäranden som arbetarklassen utstår för att hålla staden vid liv. Hans liv tar en dramatisk vändning när han en dag ser Maria, en ung kvinna från arbetarklassen, leda en grupp barn upp till stadens trädgårdar. Maria är vacker och karismatisk, och Freder blir omedelbart förälskad i henne. Hennes ord om jämlikhet och fred rör honom djupt, och han beslutar sig för att följa henne.


Freder lämnar sin privilegierade tillvaro och tar sig ner till stadens underjordiska maskinrum. Där blir han chockerad av det han ser: arbetarna arbetar i en monoton och slitsam takt, nästan som om de vore en del av maskinerna själva. Han bevittnar en olycka där en av maskinerna exploderar och orsakar skador bland arbetarna. Denna händelse öppnar Freder ögonen för den brutala verkligheten som arbetarna lever i. Han bestämmer sig för att ställa sig på deras sida och försöka skapa förändring.


Under tiden upptäcker Joh Fredersen att det finns oro bland arbetarna. Han misstänker att de planerar ett uppror, och han konsulterar sin uppfinningsrike men excentriske vetenskapsman, Rotwang. Rotwang är en briljant men galen uppfinnare som tidigare varit Fredersens rival om kärleken till en kvinna vid namn Hel. Hel var Rotwangs livs kärlek, men hon valde Fredersen och dog tragiskt när hon födde Freder.

Rotwang har aldrig förlåtit Fredersen och bär fortfarande på en djup bitterhet. Han har tillbringat åratal med att skapa en artificiell människa, en robot som han planerar att använda för sina egna syften.


Fredersen och Rotwang går ner till katakomberna under staden, där arbetarna samlas i hemlighet. Där ser de Maria predika för arbetarna om tålamod och hopp. Hon berättar historien om Babels torn, där arbetarna byggde en storslagen stad åt sina herrar men till slut reste sig mot dem eftersom de aldrig fick ta del av den stad de byggde. Maria uppmanar arbetarna att inte använda våld utan att istället vänta på "medlaren" som ska förena stadens hjärta (arbetarna) och dess hjärna (de styrande). Fredersen, som känner sig hotad av Marias inflytande, beordrar Rotwang att använda sin robot för att förstöra hennes trovärdighet och skapa kaos.


Rotwang kidnappar Maria och använder sin teknologi för att överföra hennes utseende till roboten. Denna mekaniska kopia av Maria, som kallas "den falska Maria", skickas ut för att skapa splittring bland arbetarna. Den falska Maria manipulerar arbetarna och driver dem till våld och revolt. Samtidigt använder hon sin förföriska kraft för att förvilla och distrahera männen i överklassen. Hennes destruktiva handlingar hotar att störta hela Metropolis i kaos.


Under tiden försöker Freder hitta Maria och förstå vad som pågår. Han upptäcker till sin förtvivlan att den Maria han ser bland arbetarna inte är densamma som den han mötte i trädgårdarna. Freder drabbas av en feber och har surrealistiska drömmar där han ser staden förvandlas till en apokalyptisk mardröm. När han tillfrisknar återförenas han med den riktiga Maria, och tillsammans försöker de stoppa den falska Maria och rädda arbetarna.


Arbetarnas revolt når sin kulmen när de förstör de stora maskinerna som driver staden. De inser dock för sent att detta också orsakar en översvämning i arbetarnas bostadskvarter, där deras barn är kvar. I panik försöker Maria och Freder rädda barnen från den stigande vattnet. Samtidigt jagas den falska Maria av en rasande mobb som inser att hon är en bedragare. Mobbens vrede leder till att roboten till slut bränns på bål, och dess mekaniska inre avslöjas.

I filmens klimax konfronteras Freder, Maria och Joh Fredersen med Rotwang, som har tappat greppet om verkligheten och drivs av sin besatthet av Hel. Rotwang jagar Maria upp till stadens högsta torn, där han försöker döda henne. Freder ingriper, och en dramatisk kamp utspelar sig på tornets tak. Till slut faller Rotwang till sin död.


Efter att faran är över samlas stadens invånare för att söka en lösning. Maria påminner dem om vikten av samarbete och förståelse. I en symbolisk gest förenas Freder, som representerar hjärtat, med sin far, som representerar hjärnan, genom en av arbetarna, som representerar händerna. Detta markerar början på en ny era för Metropolis, där de olika samhällsklasserna arbetar tillsammans för att skapa en mer rättvis och harmonisk framtid.


Metropolis är mer än bara en berättelse; det är en visuell och tematisk utforskning av de konflikter som uppstår i ett industrialiserat samhälle. Med sin banbrytande scenografi, symboliska bildspråk och tidlösa teman är filmen en kraftfull kommentar om makt, teknologi och mänsklighetens förmåga att övervinna sina skillnader. Den lämnar publiken med både en känsla av hopp och en varning om farorna med att ignorera rättvisa och medkänsla.

Comments


bottom of page