Sammanfattning av Förföljaren i regi av John Ford
- Carl Lindblom
- 26 jan.
- 4 min läsning
John Fords Förföljaren, med originaltitel The Searchers (1956), är en av de mest ikoniska filmerna inom västern-genren och anses vara en av de bästa filmerna genom tiderna. Filmen är en komplex berättelse om hämnd, förlust, och mänskliga relationer, och den belyser både den mörka och romantiserade sidan av den amerikanska västern.
Handlingen kretsar kring Ethan Edwards, en hårdhänt och komplex man som ger sig ut på en lång och farlig jakt för att hämnas sin familj och rädda sin kidnappade brorsdotter. Men The Searchers är mer än bara en jakt efter en kidnappad kvinna; det är en berättelse om de rasistiska och sociala klyftorna i det gamla Amerika, om försoning och om människans kamp mellan rätt och fel.

Filmen börjar 1868 när Ethan Edwards (spelad av John Wayne) återvänder hem till Texas efter att ha varit borta i flera år. Hans bror Aaron Edwards och hans familj bor på en gård i det öde, mycket vidsträckta landskapet. Ethan har en komplicerad bakgrund som veteran från amerikanska inbördeskriget, och hans återkomst är inte enbart en glad återförening. Hans brors familj välkomnar honom, men det är uppenbart att Ethan bär på ett stort inre mörker. Han har ett kyligt förhållande till många av människorna på gården, särskilt till sin brors fru, Martha.
Filmen tar en drastisk vändning när en grupp Comanche-indianer, ledda av en krigare vid namn Scar, attackerar gården. De dödar de flesta av familjemedlemmarna och kidnappar de två unga döttrarna, Debbie och Lucy. Ethan och hans bror Aaron försöker rädda familjen, men de kommer för sent. Lucy blir mördad av indianerna, och den yngre dottern Debbie tas till fånga. Ethan och hans bror går i spår efter indianerna för att rädda Debbie, men i ett våldsamt angrepp, där både Ethan och Aaron är skadade, dödas Aaron. Ethan, som överlever, fortsätter sin jakt på egen hand.
Ethan, som är både fysiskt och psykiskt förstörd av den förlorade kampen, beslutar att fortsätta jakten på indianerna och sin brorsdotter. Tillsammans med hans brors son Martin Pawley (spelad av Jeffrey Hunter), som är delvis indian, ger han sig ut på en lång och svår resa. Under denna jakt utvecklas en komplex och känslomässig relation mellan Ethan och Martin. Ethan är djupt hatisk mot indianer, vilket gör Martin till en ständig påminnelse om hans egen inre konflikt. Martin, som är mer försonlig och empatisk, blir en motvikt till Ethans råa och hämndlystna natur.
Filmen utvecklar också sin berättelse genom att visa på kontrasten mellan den vita och den indianska världen, och den inre kampen i Ethan när han måste konfrontera sina egna rasistiska attityder. Ethan ser indianerna som sin fiende och är fast besluten att döda alla som är förknippade med sin brorsdotters kidnappning, även om det innebär att han måste strida mot och döda människor han en gång hade haft vänskapliga band med. Hans jakt på Debbie blir mer och mer personlig, och hans vilja att rädda henne förvandlas till ett behov av att förgöra den del av världen som han ser som roten till sitt lidande.
Under jakten på Debbie drabbas Ethan av en upprepande cykel av våld och hämnd. För varje indiansk grupp han möter, och för varje år han spenderar med att följa ledtrådar, blir hans hämndbegär allt starkare. Martin, som också är med honom på jakten, tvingas konfrontera sin egen roll i hämndcykeln. Martin påminner Ethan om att inte alla indianer är fiender, och han förstår snart att den besatthet som Ethan känner för att döda alla indianer som han anser vara förknippade med Lucy och Debbie, bara kommer att leda till mer förlust och förödelse.
Som åren går, och Ethan och Martin spårar Debbie genom det vidsträckta landskapet, närmar de sig slutet på sitt sökande. Under tiden har vi sett hur den samhälleliga och politiska situationen utvecklas. Texasbor och indianer är på väg mot en punkt där deras konflikter måste lösas, antingen genom förhandling eller genom fortsatt strid. De har stött på många faror på sin resa, bland annat naturens fällor, de svårigheter som följer med att jaga genom det gränslösa landskapet, och deras egen inre tvekan.
Filmen når sitt klimax när Ethan och Martin, efter flera år, till slut finner Debbie. Det visar sig att Debbie har vuxit upp bland indianerna och nu lever med Scar som en del av hans familj. Hon har anpassat sig till sitt nya liv och ser på Ethan som en främling. Hon förstår att han är hennes räddare, men hon har också skapat sitt eget hem och sina egna relationer, och är inte längre den unga flicka som Ethan en gång kände. Det blir tydligt att Ethan inte kan rädda den Debbie han en gång älskade, och att hans besatthet av att rädda henne är ett uttryck för hans egen oförmåga att släppa taget om sin hämndlystnad. I den avslutande scenen tvingas Ethan att konfrontera den verklighet att hans jakt inte längre har något syfte. När han ser Debbie stå på trappan till sitt hem, tvekar han för första gången. Han inser att hans svartsjuka, hämndlystnad och rasistiska åsikter har lett honom till en plats där han inte längre kan återförenas med den unga kvinna han förlorade.
I en ikonisk slutscen, som många har tolkat som symbolisk för Ethans plats i västern och i samhället, går han bort från Debbie och sluter sig till en cirkel av människor som väntar på honom. Han går ut i öknen, där han står ensam, och vi ser honom försvinna bort i horisonten. Hans liv, genomsyrat av våld och förlust, kommer till ett slut utan någon verklig försoning. Martin, som är mer försonad med sin plats i världen, går tillbaka till staden med Debbie, och därmed sluter sig cirkeln av försoning.
Förföljaren är en film som utforskar flera teman – hämnd, förlust, försoning och rasism – genom en djupt komplex karaktärsstudie. Ethan Edwards är en tragisk hjälte som har blivit besatt av en förlorad tid och en förlorad världsordning, och hans resa är en symbol för den destruktiva kraften av hämnd. Hans relation med Martin, och hans förhållande till Debbie, ger filmen en mänsklig dimension som gör den till något mer än bara en västernfilm. Förföljaren belyser den oåterkalleliga förändringen av västern, både som genre och som ett kulturellt fenomen, och är en film som fortfarande diskuteras och analyseras idag som en av de bästa filmerna som någonsin skapats.
Comments