top of page

Sammanfattning av Fönstret åt gården i regi av Alfred Hitchcock

Fönstret åt gården, med originaltitel Rear Window, regisserad av Alfred Hitchcock, är en psykologisk thriller som utspelar sig inom de begränsade ramarna av en lägenhet och en gård i New York. Filmen är en studie i paranoia, observation och moral, och den utforskar gränsen mellan att vara en passiv åskådare och att bli aktivt inblandad i andras liv. Genom att använda sig av en statisk, nästan klaustrofobisk uppsättning och fokusera på huvudkaraktärens begränsade perspektiv, bygger Hitchcock en intensiv känsla av spänning och intriger.


Filmen öppnar med en närbild av en fönsterutsikt från en lägenhet i Greenwich Village, där vi ser en man, L.B. "Jeff" Jeffries, liggande i sin rullstol och betraktande av sin omgivning. Jeff är en professionell fotograf som har brutit benet och nu är tvingad att tillbringa flera veckor i sitt hem, vilket skapar en isolerad situation där han har inget annat att göra än att observera sina grannar. Hans ben är i gips, och han är fysiskt begränsad i sin lägenhet. För att fördriva tiden och lindra sin rastlöshet tillbringar han dagarna med att titta på sina grannar genom sitt fönster, som vetter mot en innegård, vilket gör det möjligt för honom att se in i flera olika lägenheter utan att bli upptäckt.

Jeff är en obekymrad och något cynisk man, som inte är särskilt intresserad av sitt eget välbefinnande eller den händelse som lett till hans nuvarande situation. Hans största intresse är hans kamera och hans fotografering. Han är en man som har sett mycket av världen och av människor, och han har utvecklat en förmåga att analysera och bedöma människor på avstånd. Hans vänskap med den ständigt tillmötesgående sjuksköterskan Stella, som besöker honom regelbundet för att ta hand om hans ben, är också en viktig del av hans liv, men han är överlag ganska ensam och avskild. Den enda personen han verkar ha en personlig koppling till är hans flickvän Lisa Fremont, som spelas av Grace Kelly. Lisa är en vacker, elegant och sofistikerad kvinna som har svårt att förstå Jeffs behov av att vara hemma och hans mer avvaktande livsstil. Hon tycker om Jeff och försöker få honom att engagera sig mer i deras förhållande, men Jeff är inte helt säker på om han vill förplikta sig till en sådan relation.


Under de första dagarna i sin återhämtning börjar Jeff fördjupa sig i sina grannars liv och beteenden. Han observerar dem med kameran och skapar sig små berättelser om deras liv. Genom fönstret ser han en rad olika karaktärer: en ensam kvinna som ständigt träning och går på jakt efter en man, en musikaliskt begåvad kvinna som spelar piano, ett par som ständigt slåss och en annan kvinna som verkar vara kärlekskrank och letar efter någon att dela sitt liv med. Men det är en av hans grannar, en man vid namn Lars Thorwald, som väcker Jeffs misstankar. Thorwald är en ensam man som bor tillsammans med sin sjuka fru, och Jeff börjar märka att Thorwald verkar vara orolig, ofta lämnar lägenheten sent på kvällen och bär på mystiska paket. Jeff börjar övertyga sig själv om att Thorwald är inblandad i något brott, kanske till och med mord, och han börjar spionera på honom intensivt.


Jeff berättar sina misstankar för Stella och Lisa, men de är skeptiska. Stella, som inte tycker om att vara iakttagare utan att agera, varnar Jeff för att han inte ska bli för besatt av sin teori, men Jeff är övertygad om att han har sett något som inte stämmer. Hans misstankar växer ju mer han observerar, och han blir allt mer upptagen av att samla bevis för sitt antagande. En natt när Thorwald lämnar sitt hus, går Jeff och Lisa till Thorwalds lägenhet för att undersöka. När de väl är där finner de inget konkret bevis, men Jeff blir mer och mer övertygad om att han har rätt.


Lisa, som är mer praktisk och vill att Jeff ska sluta leka detektiv, försöker avleda honom från sina misstankar och insisterar på att han ska ta hand om sitt eget liv och relation. Men Jeffs besatthet växer, och han börjar mer och mer isolera sig i sin lägenhet och följa Thorwalds varje steg. När Jeff till sist får en chans att fånga Thorwald på bild, blir hans misstankar bekräftade. En natt när Thorwald återvänder hem, upptäcker Jeff att Thorwald håller på att rengöra ett blodigt objekt och gör allt för att undvika att bli upptäckt.


En av de mest minnesvärda och spännande sekvenserna i filmen inträffar när Jeff genom sitt fönster ser Thorwald gå ut med sin frus väska, vilket för honom bekräftar att han verkligen är ansvarig för hennes försvinnande. Jeff försöker vid flera tillfällen få polisen att tro på hans historia, men ingen tror honom eftersom han inte har några konkreta bevis och hans berättelse verkar överdriven. I stället för att ge upp fortsätter Jeff att pressa sina gränser för att avslöja sanningen.


När Jeff till slut får chansen att samla bevis på Thorwald, sker en dramatisk vändning: Thorwald upptäcker Jeffs närvaro och försöker få honom att sluta. Den sista konfrontationen i filmen sker när Thorwald klättrar upp på Jeffs fönster för att konfrontera honom direkt. I en lång och spännande scen, där Jeffs liv är i fara, lyckas han rädda sig och bevisa Thorwalds skuld. Polisen ingriper till sist och fångar Thorwald, och Jeff återgår till sitt liv, men inte utan att ha fått en insikt om hur långt han har gått för att vara en åskådare.


Filmen slutar med att Jeff, nu mer reflekterande och medveten om sin egen roll i de händelser som utspelade sig, återupptar sitt förhållande med Lisa. De ser på världen utanför genom fönstret, men denna gång är Jeff inte längre en passiv åskådare, utan någon som är beredd att ta en mer aktiv roll i sitt eget liv och i sin relation.


Fönstret åt gården är en film som inte bara handlar om brott och mysterier, utan också om etik, moral och gränsen mellan att vara åskådare och att vara delaktig. Hitchcock använder sig av minimalism i både plats och handling för att bygga upp en känsla av klaustrofobi och intensitet, samtidigt som han använder den begränsade synvinkeln för att spegla Jeffs (och filmens) observation av världen.

 
 
 

Comments


bottom of page