top of page

Sammanfattning av Demonernas port i regi av Akira Kurosawa

Demonernas port, med originaltitel Rashomon, av Akira Kurosawa från 1950 är ett mästerverk som utforskar subjektivitet, sanning och mänsklig natur. Filmen är känd för sin innovativa struktur, där samma händelse skildras från flera olika perspektiv, vilket leder till olika och ofta motsägelsefulla versioner av sanningen. Historien är satt i ett medeltida Japan och rör sig kring en rättegång där tre vittnen och en åtalad ger sina berättelser om en våldsam konfrontation som ledde till mord och möjligt sexuellt övergrepp.


Berättelsen öppnar med tre män som söker skydd under en trasig port, Rashomon, mitt under ett kraftigt regn. De tre männen är en vedhuggare, en präst och en bysbo. Vedhuggaren och prästen är chockerade och skakade över en nyligen inträffad händelse, och de börjar diskutera vad de har bevittnat. Genom deras dialoger förstår vi att de nyligen har varit med vid en rättegång där detaljerna kring mordet på en samuraj och våldtäkten på hans hustru diskuterades. Händelsen har lämnat dem med en känsla av förvirring och djup cynism över människans natur.

Filmaffisch av Daiei Kabushiki-gaisha, 1950
Filmaffisch av Daiei Kabushiki-gaisha, 1950

Filmens centrala händelse berättas genom fyra olika versioner av samma incident: från banditen Tajōmarus perspektiv, den mördade samurajens hustru, den döde samurajens själ och slutligen vedhuggaren, som påstår sig ha bevittnat allt. Varje version skiljer sig radikalt från de andra, vilket skapar en känsla av osäkerhet och kaos kring vad som faktiskt hände.


I Tajōmarus version, som är den första som presenteras, möter banditen samurajen och hans hustru i skogen. Han blir genast förförd av hustruns skönhet och beslutar sig för att kidnappa henne. Han lockar samurajen till en avlägsen plats genom att ljuga om att han har hittat värdefulla svärd. När samurajen är tillfångatagen förgriper sig Tajōmaru på hustrun. Efteråt vädjar hon till Tajōmaru att slåss med hennes make för hennes heder. Tajōmaru och samurajen duellerar, och efter en intensiv strid dödar Tajōmaru samurajen. I slutet av sin berättelse framstår Tajōmaru som en självsäker och karismatisk man, en klassisk antihjälte som stoltserar med sina handlingar, trots deras omoral.


Nästa version ges av hustrun, som målar upp en helt annan bild av händelserna. Hon beskriver hur Tajōmaru attackerade henne och sedan lämnade henne i förnedring. När hon försökte närma sig sin make, såg hon honom med ett uttryck av djup avsky och förakt. Skammen över hans blick fick henne att känna sig som en fruktansvärd börda. I sitt desperata tillstånd hävdar hon att hon förlorade medvetandet och när hon vaknade fann hon sig själv bredvid sin makes döda kropp. Hennes berättelse är färgad av skuld och förtvivlan, och hon framstår som en kvinna som är både offer och förövare, driven av sina känslor och omständigheter.


Den tredje versionen kommer från den döda samurajens själ, som talar genom ett medium under rättegången. Hans version av händelserna är djupt tragisk och färgad av hans egen ära och stolthet. Han beskriver hur hans hustru, efter att ha blivit våldtagen, erbjöd sig att följa Tajōmaru om banditen först skulle döda honom. Förkrossad av hennes svek och skam, beskriver han hur han senare begår självmord med sitt eget svärd. Den döda mannens version är gripande och verkar antyda att han är den enda som är helt ärlig, men även denna berättelse är inte utan sina motsägelser och skiftningar i fokus.


Slutligen hör vi vedhuggaren, som avslöjar att han i hemlighet såg hela händelsen från sitt gömställe i skogen. Hans version av händelserna skiljer sig radikalt från de andra. Han beskriver hur Tajōmaru, efter våldtäkten, försökte övertyga hustrun att följa med honom, men hon vägrade. Istället hånade hon både honom och sin make och ifrågasatte deras mod. Detta ledde till en klumpig och nästan patetisk kamp mellan Tajōmaru och samurajen, som slutade med att banditen dödade samurajen. Vedhuggaren framställer båda männen som fega och osäkra, och hustrun som manipulerande och självisk. Hans version av händelserna tycks vara den mest objektiva, men det avslöjas att han själv undanhåller information – han tog samurajens dyrbara dolk efter mordet, vilket underminerar hans trovärdighet.


När alla berättelser har presenterats återgår filmen till männen vid Rashomon-porten. Regnet fortsätter att falla, och de diskuterar vad de just har hört. Prästen uttrycker sin förtvivlan över människans natur, medan bysbon cyniskt konstaterar att alla ljuger för att skydda sig själva eller tjäna på situationen. Deras diskussion blir avbruten när de hör ljudet av ett gråtande spädbarn. Vedhuggaren hittar barnet övergivet i närheten och beslutar sig för att ta hand om det. När prästen ser vedhuggaren ta barnet förändras hans syn på världen – han inser att det fortfarande finns godhet och hopp i människan.


Demonernas port är en film som inte ger några enkla svar. Istället utforskar den komplexiteten i mänskligt beteende och vår oförmåga att förstå sanningen objektivt. Genom sitt innovativa berättande och djupa teman utmanar den tittaren att reflektera över sina egna fördomar och perspektiv. Filmens slutscen, där vedhuggaren går iväg med barnet i famnen, är både hoppfull och melankolisk. Den antyder att även om sanningen kanske är ouppnåelig, kan mänskligheten ändå finna mening och värde i handlingar av medkänsla och vänlighet.

Comments


bottom of page