Pernilla August biografi
- Carl Lindblom
- 3 dec. 2024
- 4 min läsning
Pernilla August, född Mia Pernilla Hertzman-Ericson den 13 februari 1958 i Stockholm, är en av Sveriges mest framstående och hyllade skådespelare och regissörer. Med en karriär som spänner över flera decennier och omfattar både film, teater och regi, har hon cementerat sin plats som en av landets mest respekterade kulturpersonligheter. Hennes arbete har inte bara rönt framgångar på hemmaplan utan även fått internationell uppmärksamhet. Pernilla är känd för sin förmåga att gestalta komplexa och emotionellt laddade roller med en sällsynt intensitet och äkthet.
Pernilla växte upp i en kreativ och kulturellt medveten miljö i Stockholm. Redan som ung utvecklade hon ett intresse för scenkonst och hon började delta i amatörteateruppsättningar i tonåren. Efter gymnasiet studerade hon vid Statens scenskola i Stockholm, där hon antogs 1979. Utbildningen blev en viktig plattform för hennes framtida karriär och hon imponerade snabbt på sina lärare och kollegor med sitt engagemang och sin skådespelartalang. Under denna tid inledde hon också sitt samarbete med flera av de stora svenska teaterregissörerna, vilket bidrog till hennes utveckling som en mångsidig och tekniskt skicklig skådespelare.

Pernilla August 2011, foto: Johannes Jansson, licens: Creative Commons Attribution 2.5 dk
Efter examen från scenskolan 1982 började Pernilla arbeta på Dramaten, där hon snart etablerade sig som en av teaterns främsta skådespelare. Hon tolkade roller i pjäser av klassiska dramatiker som Strindberg, Ibsen och Shakespeare och hyllades för sin förmåga att förmedla djupt känslomässiga nyanser. På Dramaten mötte hon också Ingmar Bergman, som skulle komma att bli en av hennes viktigaste samarbetspartners och mentorer. Bergman, som hade en unik förmåga att se potential hos sina skådespelare, erbjöd henne en roll i TV-filmen Fanny och Alexander (1982). Trots att det var en mindre roll, markerade detta början på ett fruktbart samarbete mellan de två.
Genombrottet kom dock på allvar 1992, när Pernilla spelade huvudrollen som Maria i Ingmar Bergmans Den goda viljan, en film baserad på Bergmans föräldrars liv. Hennes porträtt av Maria, en kvinna präglad av inre kamp och känslomässig komplexitet, var inget mindre än en triumf. För sin prestation belönades hon med priset för Bästa kvinnliga skådespelare vid filmfestivalen i Cannes, vilket gav henne internationellt erkännande och stärkte hennes status som en av Sveriges mest framstående skådespelare. Rollen som Maria gav också en inblick i Pernillas unika förmåga att förmedla inre djup och mänsklig sårbarhet, något som skulle bli kännetecknande för hennes karriär.
Under 1990-talet fortsatte Pernilla att arbeta med flera av Sveriges mest framstående regissörer. Hon medverkade i filmer som Jerusalem (1996), regisserad av Bille August och Sista dansen (1993), regisserad av Colin Nutley. Hennes förmåga att växla mellan olika genrer och stilar, från historiska dramer till samtida berättelser, gjorde henne till en eftertraktad skådespelare. Hennes samarbete med internationella filmskapare började också ta form under denna period, vilket ytterligare breddade hennes karriär.
Ett av Pernillas mest anmärkningsvärda internationella projekt var hennes roll som Shmi Skywalker, Anakin Skywalkers mor, i George Lucas Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (1999) och Episode II – Attack of the Clones (2002). Trots att dessa filmer skilde sig markant från hennes tidigare arbete inom skandinavisk film och teater, visade de på hennes förmåga att anpassa sig till olika typer av produktioner och nå en global publik. Rollen gav henne också en unik position som en del av en av filmhistoriens mest storslagna filmserier.
Under 2000-talet började Pernilla utforska regi och manusförfattande, en naturlig utveckling för en skådespelare med hennes erfarenhet och kreativitet. 2010 regidebuterade hon med långfilmen Svinalängorna, baserad på Susanna Alakoskis roman. Filmen, som handlar om en kvinna som konfronteras med sin smärtsamma barndom, blev en stor framgång och vann flera priser, inklusive Kritikerpriset vid Venedigs filmfestival. Pernillas regi hyllades för sitt djup, sin känslighet och sitt fokus på karaktärsdrivna berättelser. Med Svinalängorna visade hon att hon inte bara var en exceptionell skådespelare utan också en begåvad regissör med en stark röst.
Pernilla fortsatte att kombinera skådespeleri och regi under de följande åren. Hon regisserade flera avsnitt av den svenska TV-serien Bonusfamiljen och arbetade med både teater- och filmproduktioner. Hennes insatser som regissör har präglats av ett fokus på relationer, mänsklig komplexitet och psykologiskt djup, teman som också är framträdande i hennes skådespelararbete.

Pernilla August 2013, foto Frankie Fouganthin, licens Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
Privat har Pernilla haft ett rikt men ibland utmanande liv. Hon har varit gift två gånger, först med Klas Östergren, en av Sveriges mest kända författare och senare med den danske regissören Bille August. Hon har tre döttrar och har ofta talat om vikten av att balansera sin karriär med sitt familjeliv. Trots sina framgångar har hon förblivit ödmjuk och har alltid betonat att hennes arbete är ett lagarbete där samarbete och kreativitet är centrala.
Pernillas karriär har också präglats av ett starkt engagemang för konst och kultur. Hon har varit en förespråkare för att lyfta fram kvinnors berättelser och har ofta valt projekt som fokuserar på kvinnor och deras erfarenheter. Hennes arbete har inspirerat en ny generation av skådespelare och filmskapare och hon har blivit en förebild för många inom branschen.
Idag fortsätter Pernilla August att vara en viktig röst inom svensk kultur. Hennes skådespelarinsatser och regiarbete har gjort henne till en av landets mest älskade och respekterade konstnärer. Med en karriär som spänner över flera decennier och genrer har hon visat en sällsynt förmåga att ständigt utvecklas och hitta nya sätt att uttrycka sin kreativitet. Hennes arbete är inte bara en hyllning till konsten utan också en påminnelse om vikten av att berätta mänskliga, ärliga och engagerande historier.
Comments